Foredrag: Vadehav og marskland

Foredrag: Vadehav og marskland

Det dansk-tysk-hollandske Vadehav er med dets kuperede klitøer og flade marskland fuglenes natur og fristed og frisernes landskab og handelsplads. Og i snart 40 år har de tre landes regeringer i fællesskab søgt at beskytte den enestående natur og kulturlandskabet. Anerkendelsen blev kronet i 2014, da hele Vadehavsområdet blev udpeget som verdensarv af UNESCO. Men vil vores overflodssamfund og evige trang til nye oplevelser underminere den mangeårige beskyttelse og dermed områdets internationale status?

I foredraget samles brikkerne til en oplevelse og forståelse af denne historie, hvor vi også kommer ”bag facaden” på de politiske beslutninger lokalt, nationalt og internationalt.

Foredragsholder John Frederiksen er redaktør på bogen ”Vadehavet – Grænseløs natur- og kulturarv”, der udkom i foråret 2022. Han må betegnes som en stor kender af Vadehavet, da han siden 1980’erne har arbejdet med området samt i kraft af sit arbejde som leder af den danske delegation i det trilaterale Vadehavssamarbejde (2007-12) været medvirkende til oprettelsen af Nationalpark Vadehavet og Verdensarv Vadehavet.

Pris: 50,- kr. inkl. kaffe/kage
Betaling i døren