Løgumkloster Højskole

Tag en 1-årig musikuddannelse mens du er på højskole

Drømmer du om at kunne leve af musikken?

Følg basisuddannelse som kirkesanger eller organist, eller brug fællesskabet til at gøre dig klar til optagelsesprøve på andre musikuddannelser

Vi har på højskolen en hel ny mulighed.

Du kan samtidigt med at gå på højskole følge undervisningen på basisuddannelsen som kirkesanger eller organist på KM. Denne uddannelse åbner døre til stabile jobmuligheder i musikbranchen. At være musiker i folkekirken kan være et afsæt for din musikkarriere eller bare et godt betalt studiejob.

I praksis er du på højskole som alle de andre. Om tirsdagen får du så ekstra undervisning i sang eller orgel på Kirkemusikskolen.

Vi bor lige ved siden af Klosterkirken med to gode orgler, samt at der er orgler på Kirkemusikskolen. Så det er altid nemt at øve på dit instrument.

Uddannelserne kræver en optagelsesprøve. Du kan læse om den her:

Vi hjælper dig gerne med at vælge rigtigt og kender til detaljerne. Bare ring til Ursula på mob. 2092 9993

Spil musik med andre

Brug dit højskoleophold til at spille musik og få et netværk der virkelig gør en forskel

Drømmer du om konservatoriet, et liv som musiker eller nogen at dele din passion med? Så kan du bruge dit højskoleophold til at få nogle fede oplevelser og fordybe dig i musikken. Du får et netværk med folk der er dygtige og hvor dine medstuderende er dine bedste venner.

Fyld din hverdag med fag

Hvad laver du, når du ikke laver musik? Keramik, tekstil eller måske filosofi?

På vores særlige musiklinje er der også plads til andre fag i dit højskoleskema. Så uanset om du har lyst til at arbejde med ler, strikke eller finde ud af hvad meningen med livet er, så kan højskolen gøre dit semester til noget helt særligt.

Højskole med musik

Gør musikken til din egen med sang, kor, produktion og komposition

På Højskolen kan du fordybe dig i musikken på en helt anden måde med vores fag i sang, kor, produktion eller komposition. Vores skræddersyede fag hjælper dig med dit musikalske udtryk og sikrer, at kvaliteten er i top. Uanset om din skuffe er fuld af krøllede demoer eller om du for første gang kaster dig ud i sangskrivning, så er højskolen det perfekte miljø til at udforske og udvikle dine musikalske talenter.

Vi har samlet det med småt her

Ansøgning og optagelse

Hvis du vil ansøge om en plads ansøgningsfrist til optagelsesprøven på kirkemusikskolen.

Det koster 500 kr. at aflægger prøve til kirkemusikskolen og prøven varer 30 min. Hvis du vil til optagelsesprøve skal du sende en mail til info@logumklosterhojskole.dk så vi kan sende dig et link så snart tilmeldingen er frigivet.

Optagelsesprøven er delt op i 3 dele: Sang, klaver og hørelære. Du kan se de specifikke krav her. Du får svar på din ansøgning i starten af juni og behøver ikke at tilmelde dig højskolen, inden du har fået svar.

Højskolesemesteret koster 1.950 kr. om ugen. Dertil kommer der en engangsudgift til materialer og administration. Du kan læse mere om vores priser her. Der er muligheder for legater. Ring gerne til skolen, hvis du har brug for dette.

Det er ikke et krav at du starter eller afslutter begge uddannelser, du kan således godt framelde dig enten Kirkemusikskolen eller Højskolen når semesteret er startet, uden konsekvenser.

Kirkemusikskolen gør det muligt at du kan deltage på højskolens studietur og omvendt får du fri fra højskolen til eksamener.

Om uddannelsen

Uddannelsen som kirkesanger eller organist kan tages som Basislinje eller Eksamenslinje.

Basislinjen er forberedende og optagelsesprøven er nemmere end til eksamenslinjen. Du får ekstra undervisning mens du er på højskole der er rettet mod jobbet som kirkemusiker. Højskolen betaler dine studiegebyrer på Kirkemusikskolen.

Eksamenslinjen kan tages som en 1-3 årig SU-berettiget uddannelse, der er målrettet et job som kirkesanger eller organist i folkekirken. I løbet af uddannelsen vil du modtage undervisning i blandt andet i sang/orgel, kor, klaver og hørelære. Uddannelserne giver i alt 60 ECTS point.

Uddannelsesforløbet er et samarbejde mellem Løgumkloster Højskole og Kirkemusikskolen i Løgumkloster. I løbet af semestret, vil du være med til undervisningen på højskolen og deltage i uddannelsen på kirkemusikskolen om tirsdagen. Fagene musik og musikproduktion vil give ekstra input til dig som musiker og faget Sang (som ligger i hovedfagsblok 3) understøtter decideret dit studie på kirkemusikskolen. Her kan du sammen med de andre øve dig i hørelære, harmonielære, nodelæsning og øve dit instrument. Det er faktisk sjove musikalske discipliner når man gør det sammen med andre.

Selvom der kun er en mødedag med mødepligt på kirkemusikskolen, vil der være forberedelse op til undervisningsgangene på kirkemusikskolen. Noget af denne forberedelse vil være i hovedfaget Sang.

Du kan læse mere om uddannelsen på www.kirkemusikskole.dk.

Udover at uddannelsen åbner op for et job som kirkesanger eller organist, kan du også læse videre på konservatoriet eller en anden musikuddannelse.

Kontakt

Stadig i tvivl om noget? Skriv eller ring til os på 2092 9993. Vi glæder os til at snakke med dig!