Plads til dig

Højskoleforløb med dansk og matematik

Vil du gerne blive bedre til dansk eller matematik? Er du under 25 år og uden ungdomsuddannelse. Vil du gerne gøre det sammen med andre og savner et fællesskab? Så søg et højskole stipendie - det er nemmere end du tror

Hvordan bliver man god til dansk? Man skriver om sig selv, eller også skriver man sange

Hovedfaget “skriv” danner rammen for danskfaget. I skriv handler det om at skrive, digte og bare være sig selv. Alle kan være med, uanset niveau.

Hovedfaget “sang” indeholder masser af sang og musik: Og alle kan være md

Vi starter med at skrive om det du synes er spændende og så skal vi nok få teorien på bagefter - Det er det gode ved højskolen.

Kan man lave matematik uden opdage det? Selvfølgelig, du skal bare lave mad

Hovedfaget “Madhåndværk” danner rammen for matematik faget. Har du nogensinde ganget en opskrift op eller målt hvor langt du skal løbe efter at have spist en chokoladebar?

Matematikken og madlavning går hånd i hånd og så flyver tiden ellers.

Hvordan ser hverdagen ud på en højskole? Den ser sådan her ud

Har du lyst til at vide mere? Vi har samlet alt det praktiske her

Det kan være svært at holde overblikket, så vi har lavet en liste med de vigtigste informationer om højskoleforløbet og stipendiet her.

• Ja, der er nogle krav til dig som ansøger.

- Du skal være mellem 17,5 og 25 år ved semester start.
    - Du må ikke have færdiggjort en ungdomsuddannelse (eks. STX, HTX, HHX) og hvis du har må du ikke have bestået enten dansk eller matematik.
    - Du skal have en aftale med en vejleder, sagsbehandlere eller lignende fra kommunen om, at højskole er det rigtige for dig og at du er motiveret.

• Hver onsdag har du enten Skriv eller Madhåndværk både formiddag og eftermiddag.

Derudover kan du helt frit vælge hvilke fag du vil følge i de andre blokke (eks. Musik, Tekstil, Keramik, Filosofi, Have eller Selvindsigt).

• Stipendiet dækker egenbetalingen af dit ophold på 39.500 kr., men du skal være opmærksom på at kun de første 16.400 kr. af stipendiet er skattefrie. For de fleste vil det ikke være et problem fordi det ikke overstiger skattefrikortet.

Derudover er der et tilmeldingsgebyr på 1.000 kr. og et depositum på 1.500 kr, som du kan få tilbage når semesteret er slut.

Ring til os hvis du har flere spørgsmål til økonomien, dem svarer vi gerne på.

• Lige nu er både danskfaget Skriv og matematikfaget Madhåndværk i samme Hovedfagsblok, så derfor kan du ikke vælge dem begge på samme tid.

• Ja, der ingen ekstraudgifter forbundet med opholdet på højskolen og vi sørger for at du i løbet af semesteret har nok timer i dit dansk eller matematik hovedfag.

• Det kan du lige tro. Der er mange der ligesom dig, uanset hvilket niveau du er på. Klasserne er små, så er nemt for læreren at tilpasse sig til eleverne.

• Når semesteret er slut skal du give en evaluering på dit ophold, men ellers er der ingen forpligtigelser.

Så hvad venter du på?

Er det noget for dig? Ring eller skriv til os, vi glæder os til at høre fra dig

Du kan fange os her

Mail: anna@lkhs.dk